Kan “snakke-kort” gi barn bedre språk?
Oct 04, 2025
Har du også fått opp reklame med disse "snakke-kortene"? I perioder får jeg opp videoer hver dag, og jeg irriterer meg grønn over setningen: "Logopeder anbefaler disse kortene". Jeg slenger ofte inn en kommentar på annonsene, men den ser ut til å forsvinne hver gang. Mystisk! 😅.
For et par dager siden delte jeg og logoped Kirsti Hillidge en video på Instagram, der vi snakket spesifikt om hvorfor logopeder flest ikke anbefaler kortene. Enkelt oppsummert: en maskin er ikke i nærheten av en like god språkmodell som du er!
Etter at vi publiserte videoen fikk vi også mange kommentarer fra andre logopeder, pedagoger og språkressurser. Overraskelse - alle var enig med oss 😅.
En maskin som bare leser opp navn på objekter kan aldri være en like god språkmodell som et ekte menneske. Barn lærer språk gjennom imitasjon, og det beste er om barnet får se på deg mens du snakker. Da kan de se hvordan du beveger munnen, tungen og ansiktet ditt for å produsere lyder og ord.
Slike maskiner er også gjerne best på å lære bort "tomme" ord. Dette er ord som barn kan si, eller imitere, men som mangler innhold. Barnet imiterer uten nødvendigvis å forstå hva ordene betyr eller når de brukes. Det er faktisk ikke så nyttig for barn å bare kunne si et ord, hvis de ikke kan bruke ordet.
Noen eksempler på "tomme" ord: Barnet ditt kan peke på et bilde og si “hund”, “rød”, eller “takk”, men bruker aldri ordene i naturlige situasjoner. Eller barnet kan si “vær så god” på kommando, men gjør det aldri når han faktisk gir bort noe.
Barn lærer ikke språk best gjennom pugging og terping på ord. De lærer gjennom å være sammen med omsorgspersonene sine, og bruke språk i lek, samtaler og hverdagslige situasjoner. Da får de en opplevelse og en situasjon som de kan knytte sammen med ordet.
Her er noen enkle ting du kan gjøre i hverdagen:
1. Fortell, ikke test: I hverdagen er det viktig at vi skiller mellom test og læring. Hvis et barn skal lære et nytt ord trenger vi ikke å spørre "hva heter det?", vi kan bare fortelle hva det heter. Beskriv det som dere gjør og ser sammen, og legg inn gode pauser slik at barnet har tid og mulighet til å svare deg.
2. Knytt ordet til en handling og bruk ordet i naturlige situasjoner: Istedenfor å bare si ordet alene, så kan du prøve å vise det, peke på det, bruke det i ulike setninger. Istedenfor "vann" kan vi si "jeg heller vann i koppen".
3. Bruk variasjon og repetisjon: La barnet få høre de samme ordene flere ganger, i ulike situasjoner. Da får barnet flere "knagger" å henge ordene på, og det kan være lettere for dem å hente frem ordene igjen når de trenger dem. Bruk også gjerne flere ord som betyr det samme: "bilen kjører fort!" og "nå var bilen rask!".
For de minste er forståelsen av ordet mye viktigere enn hvordan ordet uttales.
Det viktigste er ikke at barnet ditt sier ordene helt perfekt, men at ordene gir mening. Et barn som sier “voff” og peker på hunden, viser mer språklig forståelse enn et barn som sier “hund” på kommando, men ikke vet hva det betyr. Selvfølgelig ønsker du jo gjerne at barnet ditt skal kunne si mange ord, men det er enda viktigere at de kan forstå og bruke ordene.
Lurer du på om barnet ditt trenger hjelp fra logoped?
Bestill en gratis samtale :)